Центар за проучавање и употребу савремених технологија
Српске Православне Цркве
 
ПОЧЕТНА СТРАНА О ЦЕНТРУАКТИВНОСТИ И ПРОЈЕКТИЧЛАНОВИ ЦЕНТРАКОНТАКТСТРУЧНА МИШЉЕЊАПРЕДАВАЊАЧЛАНЦИ



Архива:
Београдска хроника
Вера, мисија и технологија! Александар Савић, ИТ стручњак у ЕПС.

[ПРЕНОСИМО] Београђанин у жижи информатичке револуције
Како је докторат на Универзитету Карнеги Мелон решио проблем поузданог читања записа на хард-дисковима и зашто је било потребно седам година судске борбе да индустрија тај патент призна

Дигитално детињство - узроци и последице
Арсенин: Дањашње друштво је осуђено на решавање последица док родитељи, склони пребацивању одговорности, својим избором остају само посматрачи и критичари система.

[ПРЕНОСИМО] Савремене технологије – олакшање за родитеље или не?
Сналазе ли се данашња дјеца боље у виртуелном него у стварном свијету, те јесу ли савремене технологије украле дјетињство? Паметни телефони, рачунари, интернет… изузетно су корисни, али и представљају праве клопке, како за дјецу, тако и за родитеље, јер је тешко одредити границе. Доктор Рајовић сматра да је у доба дигиталне револуције, родитељство и лакше и теже него некад. У зависности од тога како родитељи гледају на уређаје савремене технологије.

ИТ у просвети
Примена информационо-комуникационих технологија у просвети треба да буде добро избалансирана, јер ученици треба да схвате да интернет нису само друштвене мреже, већ и предуслов креативне, образовне активности, оценили су уцесници округлог стола "Примена ИТ у просвети"

Суштински проблеми образовног система
През. Оливер Суботић: Проблеми образовног система у Србији, како у погледу информационих технологија, тако и шире, начелно се могу свести на четири основе равни.

Хоће ли (и могу ли) машине заменити људе?
През.Оливер Суботић: технологија није аутономна у свом развоју, што ће рећи да човек итекако има могућност одређивања алтернативног циља. Тиме се јасно указује на слободу усмеравања технолошког развоја од стране човека.

ТЕРОРИЗАМ КАО КАТАЛИЗАТОР НОВОГ ТОТАЛИТАРИЗМА
През. Оливер Суботић: Глобални терористички напади, како их средства информисања обично називају, никога не остављају равнодушним. Реакције су различите, но најбитнији је одговор владâ погођених земаља. Узмимо за пример трагичне догађаје који су се десили у Лондону 7. јула 2005. године. Британска влада, као део одговора на бомбашке нападе, је тада покренула увођење технолошких новина којима је покушала да парира потенцијалним терористичким нападима у будућности.

ХРИШЋАНСКИ ГЛОБАЛИЗАМ У ВРЕМЕНУ ГЛОБАЛИЗАЦИЈЕ
За проблематику односа хришћана према глобализацији влада приметно интересовање, али су уочљиве и тешкоће када је потребно сучелити супротстављене ставове. Такво стање захтева елиминисање неколико препрека да би се успоставила квалитетна дискусија.

[ПРЕНОСИМО] BBC о српском професору који је расплео мреже
- Подаци које Фејсбук има о људима чини га једном од најутицајнијих организација на свету, а једна компанија из Србије, желела је да открије структуру мреже, пише BBC.

Духовност на друштвеној мрежи
Марко Недељковић: На фејсбук профилима појединих свештеника могуће је пронаћи садржаје којима се не би поносили ни обични грађани. Поједини свештеници износе политичке ставове, користе "слободну терминологију","лајкују" групе попут "ко тебе грудвом, ти њега леденицом", "пет најјачих псовки" или "сви ми који силујемо профил оне особе на коју се ложимо". Стога се као кључно више не намеће само питање да ли, већ на који начин би друштвене мреже требало да се користе од стране свештених лица.

Улога електронских медија у мисији Цркве
СВЕШТЕНИК ДРАГАН ЈАКОВЉЕВИЋ, ПЕТНИЦА: Обавеза је Цркве да користи све могућности које су јој дате, средства савременог света ради ширења Јеванђеља . Нове савремене технологије (електронски медији ) које су доживеле експанзију у нашем времену телевизија, радио, интернет , представљају велики изазов за мисију цркве . Правилан, јединствен приступ овим средствима са тачно одређеним смерницам даје небројене могућности (особито када говоримо о интернету ), да се реч Божија чује " од једног краја до другог краја васељене.

Технологије будућности
Проблем не треба тражити у развоју него у границама употребе. Постоје границе када је технолошка помоћ сувишна. Тада то више није асистивна технологија са сврхом него нешто што нас одвлачи од базичних особина људског бића.

Mогу ли друштвене мреже да преузму стварни свет?
Да би се обухватио комплетан утицај појаве друштвених мрежа попут Фејсбука и Твитера биће потребна додатна временска дистанца и врло обимна анализа која би морала да завири у сваку пору друштва јер већ и за ових првих десетак година је јасно да су друштвене промене увелико успеле да уђу у сваку од њих.

[ПРЕНОСИМО] Свети Синод Румунске Патријаршије се залаже за алтернативу у погледу биометријских пасоша
На радној седници одржаној дана 25. 02. 2009. Свети Синод Румунске православне цркве је једногласно усвојио одлуку број 638/2009 у вези са проблематиком нових електронских пасоша који садрже биометријске податке

Владике на „Фејсбуку”
Ипак ни „Фејсбук”, ни телевизија, нити било какав медиј не може да замени цркву, литургијски живот и заједничку молитву, јер то је нешто што је јединствено и незаменљиво – истиче Замахајев.

[ПРЕНОСИМО] СТАВ РУСКЕ ПРАВОСЛАВНЕ ЦРКВЕ У ВЕЗИ С РАЗВОЈЕМ ТЕХНОЛОГИЈА ЗА ЕВИДЕНЦИЈУ И ОБРАДУ ЛИЧНИХ ПОДАТАКА
Архијерејски Сабор Руске Православне Цркве је 4. фебруара усвојио документ о позицији Руске Православне Цркве у вези с развојем технологија за евиденцију и обраду личних података. У целини наводимо текст документа који је објављен на сајту Патриархия.ru.

[ПРЕНОСИМО] Руска Православна Црква и чиповање света
Аутор: Владимир Димитријевић - Црква нема ништа против скупљања и обраде података о личности, али уз ограду: то не сме да утиче на људску слободу и право исповедања хришћанског погледа на свет.

Молитва у виртуелној парохији
Аутор: Оливер Суботић, понедељак, 05.11.2012

Чипована документа и борба за приватност
Аутор: Александар Арсенин, четвртак, 13.01.2011.

Алтер его - информације о животу
Дигитални дупликат стварне особе, у систему глобалног надзора, предњачи по битности у односу на његовог власника. Стварна особа постаје све мање битна и наша реалност прелази у токове информационих система.

[ПРЕНОСИМО] Одржан састанак Мисионарског одељења СПЦ
Састанком је председавао Преосвећени Епископ рашко-призренски г. Теодосије, мандатни епископ задужен за надзор над радом овог Синдоског тела, насталог пре неколико месеци на предлог Високопреосвећеног Митрополита црногорско-приморског г. Амфилохија. После молитве, отварајући радни део састанка, епископ Теодосије је нагласио значај покретања Мисионарског одељења


Владике на „Фејсбуку”

http://www.politika.rs/scc/clanak/89332/Vladike-na-Fejsbuku

Корисници виртуелне друштвене мреже „Фејсбук”, поред профила бројних певача, глумаца и других јавних личности, од којих су неки аутентични, а неки не, могу на овом популарном сајту пронаћи и бројне профиле и „фан странице” црквених великодостојника, како католичких, тако и православних. Тако се заинтересовани могу прикључити групи „Патријарх Павле, доживотни патријарх” , „Владика Григорије за патријарха” или постати вирутелни „пријатељ” са наводним или аутентичним Кристофором П. Ковачевићем, митрополитом средњезападноамеричким. О позитивним и негативним утицајима популарних друштвених мрежа разговарали смо са свештеницима чија је делатност и образовање везано за савремене технологије .

– У времену у ком живимо, неопходно је користити погодности које нуди савремена цивилизација. Наравно, комуникација путем интернета може бити квалитетна, садржајна или не. Уколико се користи само за испразно дописивање и похвалу бројем „пријатеља” на „Фејсбуку”, који се, при томе , никада нису ни видели то је бесмислено – каже за „Политику” јереј Владимир Замахајев, презвитер новобеоградске цркве св. Великомученика Димитрија Солунског.

Он је зачетник комуникације црквених лица преко интернета, а пре десетак година направио сајт Бежанијске цркве. Према његовом мишљењу, црква може да искористи ову врсту отворене комуникације и приближи своје идеје и оно што је непознато људима али истиче да ће појединац тешко ући у цркву упознајући се са хришћанским учењем преко „Фејсбука”.

– Међутим, уколико он већ доживљава себе као хришћанина, покушава даживи у том духу и одрастао је у хришћанској традицији, онда овакав вид комуникације може да му помогне да уобличи своје схватање и духовни живот. Ипак ни „Фејсбук”, ни телевизија, нити било какав медиј не може да замени цркву, литургијски живот и заједничку молитву, јер то је нешто што је јединствено и незаменљиво – истиче Замахајев.

Поводом наводних профила, група за подршку и „фан страница ” црквених великодостојника , како католичких , тако и православних, наш саговорник каже да нема ништа лоше у окупљању људи сличних интересовања у клубове тог типа, али подвлачи да не треба излагати своје личне податкеи интиму преко мере.

– Није добро априори одбијати све што је модерно, јер ни у старим временима се црква није либила да прихвати најновије технологије, али не треба ни по сваку цену срљати у све што је модерно и популарно . Дакле, и модерно може се употребити у корист ширења црквеног учења. Зна се да је и прва одштампана књига била Библија, што је у то време било револуционарно. СПЦ је, уосталом, прва црква која је употребила штампане књиге у богослужењу – каже Замахајев.

Он је укључен у популарну социјалну мрежу „Фејсбук”, али каже да је спреман да све што тамо напише буде објављено на насловној страни било којих новина.

„Фејсбук” пружа све податке о нама на длану и интима појединца је доступна свима и више него што је то потребно, па постоји велика могућност злоупотребе, што се и дешавало. Обазривост је неопходна, јер постоје они који се лажно представљају. Мејл је још увек неприкосновен, када се ради о квалитету интернет комуникације- закључује јереј.

Да је литургијски доживљај у цркви незаменљив слаже се и ђакон Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија при Архиепископији београдско- карловачкој.

– Иако нисам резервисан према интернету, и имам свој сајт у форми блога, према „Фејсбуку” имам приличну резерву управо због његовог концепта. Црква не би требало да користи ову социјалну мрежу. Првенствено због тога што се на овом сајту појављују профили у чију аутентичност нико не може бити сигуран. Чак и када се ради о групама и „фан страницама”, питање је да ли је особа којој је страница посвећена сагласна са тим. Лично не верујем , да је ико од твораца група посвећених Патријарху Павлу које се могу пронаћи на овом сајту, питао Његову светост за дозволу – каже он за „Политику”

Он истиче и то да је „Фејсбук” у приватним рукама, те се не зна се како ће тећи развој ове мреже у будућности и да ли ће поред постојећег садржаја бити додате рекламе или нешто слично.

– По мени је посебно важан проблем виртуелизације црквеног доживљаја. Наиме, на сајтовима се можете информисати и њихов смисао је у томе да вас призове да поделите литургијски доживљај на лицу места, односно у цркви и на литургији као централној служби. Проблем је што се овде сугерише да се литургијски доживљај може поделити и у интернет простору.

Плашим се да би у једном тренутку преовладао утицај који би померио реалан доживљај хришћанског искуства ка виртуелном – објашњава он додајући да сам концепт социјалних мрежа има већу моћ него обични блогови и форуми.

Према његовом мишљењу, уколико би постојала могућност одређене аутономије, односно виртуелног црквеног простора за који би се поуздано знало да припада цркви, он би могао имати позитивну улогу у широј комуникацији међу људима који нису у могућности да непосредно, физички ступе у контакт једни са другима. Ипак, са друге стране, таква комуникација је, каже, могућа и путем обичног мејла или уз помоћ веб камере.

„Фејсбук” је није погодан ни за пренос црквене поруке, ни за међуцрквену комуникацију. Не може се правити електронска црква, као пандан реалној, јер, пре свега, не може постојати виртуелно причешће – закључује Суботић.

 
Округли сто „Изазови развоја е-демократије“

У новинском центру Тањуга је 19. марта 2009 одржана презентација такозваног WEB-DEP пројекта за новинаре, министарства и чланове Савета Европе, у који су укључене националне медијске информативне агенције са Балкана, затим Athens Technology Center, International Teledemocracy Centre – Napier универзитета из Единбурга, као и National Technical University of Athens из Грчке.

Детаљније...
На округлом столу су тим поводом говорили: Небојша Васиљевић, заменик министра за телекомуникације и информационо друштво, Живко Георгиевски, главни и одговорни уредник Македонске информативне агенције и ђакон мр Оливер Суботић, управник Центра за проучавање и употребу савремених технологија Архиепископије београдско-кар...
Религија, медији и култура: медијатизација религије и/или религизација медија
Питања од којих су организатори пошли била су: да ли и како савремена култура и медији трансформишу религиозност/спиритуалност и да ли медији доносе нов функционални оквир идеје традиционалности у религијско – теолошком смислу. Да ли медији мењају религију? Да ли религија мења медије? Истакнута имена узела су учешће у овој к...
  Детаљније...
ЦЕПИС
Ул. Краља Петра бр. 5
Београд
011 3025-116
kontakt@cepis.spc.rs
Ваша питања...
Спремни смо да одговоримо на све Ваше недоумице
које се тичу савремених технологија
из области употребе, етике...